Fermenteren! Back 2 the Future…

Print Friendly, PDF & Email
Een kleine greep uit groenten die ik gefermenteerd heb

Een kleine greep uit groenten die ik gefermenteerd heb

Veel van de mensen die ik tegenwoordig tegenkom hebben last van hun darmen. De een nog erger dan de ander. En dat is natuurlijk vreselijk, want zoals onze goede dokter Vogel altijd zei:”De dood huist in de darmen!”  Verder is het goed te weten dat onze darmen onze 2e hersenen zijn! Wauw, denk eens na over deze 2 uitspraken! Dat betekent dus dat als onze darmen niet goed functioneren dit niet alleen invloed uitoefent op onze gezondheid maar ook op onze persoonlijkheid! Pffffff! Dan rijst de vraag:”Hoe hou je je darmen gezond en wat heeft Fermenteren daarmee te maken?”

Zal ik jullie vertellen hoe ik probeer mijn darmen gezond te maken en houden? Misschien hebben jullie er iets aan!

Ik vind het altijd leuk om terug te gaan naar de tijd dat er nog niet voor elk kwaaltje een chemisch “genees”middel was. Onze voorouders wisten daar natuurlijk meer van dan wij, die de natuurlijk way of living zijn ontgroeid. Bij ons komt alles van de Supers. Zo goedkoop, snel en gemakkelijk toegankelijk mogelijk. Ook wat smaak betreft (Onze smaakpappillen zijn daardoor helemaal bedorven door de “smaakmakers van huis uit”! Chemische smaken komen ons natuurlijk over. Jaja!). Wie kent nog de zoete smaak van een ui of  de romige smaak van volkoren rijst zonder zout?
Vaak hoor ik de kreet ” Ja maar Jokuh biologisch eten is zo duur!” en dat wordt dan meteen gebruikt als een excuus om vooral geen moeite te doen  je lichaam echt kwalitatief te VOEDEN. Zeg nou zelf.. wees eerlijk.
Kijk de volgende keer dat je boodschappen doet in een van de supers, in je karretje. Lees eens voor de aardigheid de etiketten, kijk wat er in zit of durf je niet? Het meeste dat je in je karretje hebt, zijn maagvullers, producten die op voeding lijken, maar geen voeding zijn!
Wat zijn de gevolgen van dit soort “voeding”? Verstopping, slapeloosheid en alle andere welvaartsziekten waar we aan lijden (btw  waarom worden het welvaartziekten genoemd? Wel eens over nagedacht?)

Ok dit weten we allemaal wel, maar wat heeft dit te maken met FERMENTEREN. Terechte vraag! Daar ga ik het nu over hebben.

FERMENTEREN, WAT IS DAT EIGENLIJK?
In deze context is fermenteren de transformatie van voedsel door bacterien en schimmels en de enzymen die ze produceren! Dus voedsel wordt door fermentatieproces veranderd.
Wij hebben zelf zoveel bacterien, dat we zonder die bacterien ter plekke dood zouden vallen. Op 1 lichaamscel staan 10 bacterien. Het grootste gedeelte van deze bacterien (wel meer dan 100 triljoen) zitten in onze darmen. Had je dat ooit gedacht? Ik krijg al jeuk bij de gedachte ;-)Deze bacterien breken voedingsstoffen uiteen die we normaal gesproken nooit hadden kunnen opnemen. Ze produceren de noodzakelijke voedingsstoffen voor ons zoals ook vitamine B en K. En ze beschermen ons tegen “vijanden van buiten”. Ze spelen een belangrijke rol bij de instandhouding van ons imuunsysteem. Dus kan je nagaan hoe zorgvuldig we met deze harde werkers in bijvoorbeeld onze darmen moeten omgaan. En doen we dat in deze westerse wereld? NEE! Wij zijn bezig om ze uit te roeien met al die producten die we eten omdat we denken dat het gezonde voeding is. Bedenk een ding: deze wereld draait om geld. Wie heeft er het meeste belang bij dat je noch dood noch gezond bent? Juist ja! Het antwoord heb je zelf al gevonden, hoef ik je niet te vertellen.
Dus kijk op de etiketten van de producten die je eet en neem eens de moeite om al die termen die erop staan op te zoeken op het internet. Ik denk dat je flauw zult vallen bij de uitkomst. Het idee dat je jezelf en degenen waar je van houdt aan het ziekmaken bent!  En aan zieke mensen wordt het meeste verdiend!
Er zijn veel oorlogen bezig in deze wereld, maar eentje wordt niet genoemd en dat is de oorlog tegen de bacterien. In, op en rondom ons lichaam zijn we bezig bacterien uit te schakelen. Bacterien zijn slecht, maken je ziek is ons altijd geleerd. Zeep om onze handen te wassen die wel 99,9% van de bacterien vernietigen, de antibiotica die we veel te snel krijgen voorgeschreven en de bacterien in onze darmen vernietigen, het water dat met chemicalien wordt gesteriliseerd, dit alles zorgt er niet voor dat we beschermd zijn tegen infecties maar met de enkele bacterie die ons ziek zou kunnen maken, worden hele horden bacterien die voor ons welzijn zorgen, gedood.
Ik kan zo nog wel uren doorgaan. Maar waar het mij om gaat, is dat je zelf op onderzoek uitgaat. Kies niet de gemakkelijke weg want vergeet niet dat als je blijft doorgaan met wat je deed, je ook dezelfde resultaten zult hebben.  Dus voel je jezelf super gezond, blijf doen wat je al deed! Misschien kan je dan als extraatje je darmen verwennen met gefermenteerd voedsel. Voel je jezelf niet zo goed, ga dan nadenken wat je zou kunnen veranderen in je eetpatroon. Een van de dingen die je zou kunnen doen is wat gefermenteerd eten toevoegen aan je dagelijks eten.
HOE DOE JE HET EN WAT GEBEURT ER?
Fermenteren is eigenlijk super gemakkelijk. Het enige dat je moet doen, is een groente uitkiezen (of groentes) en dit onder zout water zetten. Of met zout inwrijven, laten staan tot er vocht onttrokken wordt aan de groente. De groente MOET helemaal onder het vocht of zout water staan. Ik doe zelf een koolblad over de groenten verzwaard met een mooie steen, deksel erop en op het aanrecht laten staan (niet in de zon). Je ziet het fermentatieproces beginnen door de belletjes die ontstaan. Na een week kan je eens proeven. Zorg er wel voor dat je geregeld je potten gefermenteerde groenten “ontlucht” want er ontstaat gas. Anders ontploft de boel! Niet leuk, maar wel een teken dat het fermentatieproces goed op gang wasHet fermentatieproces zorgt ervoor dat de groente zuur wordt  (denk aan zuurkool, augurken, kimchi etc) Fermentatie verlengt de levensduur van rauwe groenten. Ik praat hier alleen over groenten, maar er zijn mensen die ook vlees fermenteren en kaas!

Dit is werkelijk zalig! Recept is gepubliceerd!

Dit is werkelijk zalig! Recept is gepubliceerd!

Eigenlijk is gefermenteerde voeding veiliger dan rawfood (denk aan de salmonella 2 jaar geleden toen al die komkommers en broccolisprouts vernietigd werden) Deze bacterien kunnen niet overleven in een omgeving van de bacterien in gefermenteerde voeding!! Gefermenteerde voeding is levende voeding en dat betekent dat het niet, zoals groenten in blik, een lange levensduur heeft. Je kunt het fermentatieproces eventueel langzamer laten verlopen in de ijskast, maar de bedoeling is dat je het gaat eten zodar het gefermenteerd is.

Gefermenteerde groenten zijn heerlijk als side-dish bij je maaltijd, als toevoeging door je salades. Je kunt er je wrap mee vullen en uiteindelijk, als je nog wat over hebt, kan je die drogen in de dehydrator en maak je er gefermenteerde zout van! Super! Kan je je voorstellen….. zuurkoolzout, kerriezout etc dat je over je voedsel strooit! Vol probiotica! Lieve bacterien die graag de vijandige bacterien in je darmen willen verwijderen!!
Soms, als ik bij mensen eet die niet “raw” zijn en ik met een opgeblazen gevoel thuiskom, eet ik een flinke hap gefermenteerde groenten of drink een gefermenteerde drank…. en WEG is mijn opgeblazen gevoel!!

Een heerlijke kefir/watermeloensoda

Een heerlijke kefir/watermeloensoda

Binnenkort geef ik een workshop fermenteren. Hou je mail in de gaten!! Er zal maar beperkte plek zijn!

Veel van bovenstaande info kun je nog uitgebreider lezen in het boek van de fermentatieguru Sandor Ellix Katz “The art of Fermentation”

8 reacties

Leave a Comment