BEET KVASS

Print Friendly, PDF & Email

Zoals beloofd…. hier het recept voor Beetkvass!

BeetkvassIngrediënten:

2-4 bieten
¼ cup Wei of sap van de zuurkool
1 eetlepel zeezout
Gefilterd water
½ liter weckfles

 

Hoe bereid je het?

Was de bieten en schil ze als niet biologisch zijn. Zijn ze wel biologisch dan hoef je ze niet te schillen maar wel goed wassen!
Hak ze in kleine stukjes (niet raspen). Doe de bieten op de bodem van de weckfles. Voeg de wei of zuurkoolsap met het zout toe. Heb je geen wei of zuurkoolsap verdubbel dan de hoeveelheid zout. Het zuivere water erbij gieten tot de schouder (hals)  van de weckfles. Het duurt dan wel wat langer om te fermenteren. Vul de weckfles met gefilterd water en bedek met kaasdoek dat je vastzet met een elastiekje. Laat het zo’n 7 dagen fermenteren op je aanrecht en zet het daarna in je ijskast. Soms verschijnt er een wittige/gelige waas op het water. Dit is geen schimmel maar gist. Omdat het de neiging heeft de smaak te veranderen, is het zaak het weg te halen. Vwb je gezondheid kan het geen kwaad, maar de smaak wordt erdoor beïnvloed. Je neemt een keukenpapiertje en legt dit erop. De gist springt ahw op het keukenpapier en je bent het kwijt. elke dag wel even controleren en weghalen. Na een week de beet kvass overgieten in een fles en in de ijskast laten staan.

De bieten in de weckfles overgiet je weer met wei, zout en water en hetzelfde proces begint weer! Je zou het zelfs een 3e keer kunnen herhalen, maar de sterkte zal dan minder zijn. Als je een droogoven hebt, kan je de bieten, nadat je ze hebt gemalen, laten drogen (niet hoger dan 40 gr C). Als ze helemaal droog zijn, malen tot een fijn poeder. Je hebt dan bietenzout! (vol probiotica). Dit kan je over je salades, quinoa, rijst etc) strooien.

Je kunt biet kvass morgens en avonds innemen. Het is een bloed en levertonic en hydrateert je lichaam zelfs meer dan water. Zorgt voor de balans van electrolytes en zit vol enzymen! Over de vitaminen en mineralen (sodium, potassium, magnesium, calcium, ijzer, phosphor, vitamine A en C, B3)
Het zorgt er ook voor dat je niet zo snel grijs wordt 😉

Leave a Comment